مشاوره قبل از بارداری

بررسی وضعیت سلامت قبل از بارداری، هم برای مادر و هم برای فرزند آینده مهم است. هدف، بررسی هر گونه خطر احتمالی برای مادر و فرزند در دوران بارداری، مداوا قبل از اقدام برای بارداری و رسیدن به آمادگی جسمی و روانی برای بارداری است. باید از قبل با پزشکی که انتخاب کرده‌اید ملاقات کنید. بهتر است همه پرسش‌هایی است که در ذهن دارید را از پزشک بپرسید.

بررسی وضعیت سلامت قبل از بارداری، هم برای مادر و هم برای فرزند آینده مهم است. هدف، بررسی هر گونه خطر احتمالی برای مادر و فرزند در دوران بارداری، مداوا قبل از اقدام برای بارداری و رسیدن به آمادگی جسمی و روانی برای بارداری است. به همین منظور باید از قبل با پزشکی که انتخاب کرده‌اید ملاقات کنید.

بهتر است همه پرسش‌هایی است که در ذهن دارید مثلا در مورد رژیم غذایی، ویتامین‌ها و مکمل‌های دوران بارداری و هر گونه نگرانی در مورد سلامتی خود و خانواده را از پزشک بپرسید. معمولا پزشک موارد زیر را بررسی می‌کند:

اطلاعات مربوط به دستگاه تناسلی

سوابق بارداری‌های قبلی، دوره قاعدگی، بیماری‌های مقاربتی، عفونت واژینال و غیره حتما از شما پرسیده می‌شود.

سوابق بیماری

هر گونه بیماری که حالا به آن دچار هستید برای دوران بارداری مهم است و باید تحت کنترل قرار گیرد.

سوابق جراحی

سوابق جراحی و بستری که قبلا داشته‌اید را به پزشک خود اطلاع دهید. به خصوص سابقه جراحی زنان و زایمان برای مدیریت دوران بارداری شما بسیار مهم است.

مصرف دارو

هر گونه دارو که مصرف می‌کنید را به پزشک خود اطلاع دهید. گاهی لازم است نوع دارو یا شیوه مصرف آن برای دوران بارداری تغییر کند. عدم تداخل دارویی هم مهم است.

سابقه بیماری در خانواده

اگر در خانواده شما سابقه بیماری مثل دیابت، فشار خون و غیره را وجود داشته به پزشک اطلاع دهید.

محیط خانه و محیط کار

اگر در خانه حیوان خانگی به خصوص گربه نگهداری می‌کنید یا اگر در محل کار در معرض اشعه ایکس قرار دارید و سایر موارد مشابه که برای بارداری مضر به نظر می‌رسند حتما باید به پزشک اطلاع دهید.

شیوه زندگی

پزشک از شما سوالاتی در خصوص عادات شما و همسرتان مثلا اینکه آیا سیگاری هستید یا الکل مصرف می‌کنید می‌پرسد. هدف دانستن چیزهایی است که ممکن است به سلامت دوران بارداری لطمه وارد سازد.

فعالیت بدنی

در خصوص فعالیت بدنی و ورزش به پزشک توضیح دهید. معمولا فعالیت بدنی سبک شما در زمان بارداری نیز ادامه پیدا می‌کند مگر اینکه به تشخیص پزشک لازم باشد فعالیت خود را تغییر دهید یا برای مدتی کنار بگذارید.

رژیم غذایی

پزشک حتما سوالاتی از شما در خصوص انواع غذاهایی که مصرف می‌کنید می‌‍پرسد. در رژیم غذایی شما باید انواع فیبرها، کلسیم، فولیک اسید و سایر غذاهای مفید موجود باشد.

مصرف کافئین

پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که قبل از بارداری مصرف کافئین به حداکثر 300 میلی‌گرم در روز کاهش یابد.

ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بارداری

پزشکان اغلب اسید فولیک را تجویز می‌کنند. مصرف اسید فولیک از بروز نقص لوله عصبی جنین جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه اسید فولیک قبل از بارداری و در اوایل دوران بارداری بنا به تشخیص پزشک معمولا حدود 400 میکروگرم توصیه می‌شود.

ممکن است بررسی‌های زیر نیز انجام شده و راهنمایی‌های لازم ارائه شود:

  • آزمایش قلب، ریه، تیروئید و غیره؛
  • بررسی دوره قاعدگی شما برای تشخیص بهتر زمان تخمک‌گذاری که احتمال بارداری بیشتر است؛
    واکسیناسیون. ممکن است پزشک تشخیص دهد که باید واکسن سرخجه آلمانی را تزریق کنید که در این صورت یک فاصله زمانی تا اقدام برای بارداری توصیه می‌شود؛
  • مشاوره ژنتیک. در این نوع مشاوره، احتمال تولد فرزند با نقص مادرزادی بررسی می‌شود. این آزمایش معمولا برای زنان با سن بالاتر یا کسانی که سابقه بیماری ژنتیک را در خانواده داشته‌اند توصیه می‌شود؛
    مشاوره تعیین جنسیت. پزشک سعی می‌کند با روش‌های علمی احتمال داشتن فرزند دختر یا پسر را افزایش دهد.

بیشتر بدانید:

پزشک بارداری خود را چگونه انتخاب نماییم؟

مشاوره پزشکی قبل از بارداری

اقدامات لازم قبل از بارداری

ارتباط بارداری با افزایش دفعات رابطه جنسی