تبخال تناسلی در بارداری

اگر شما هم یکی از مادران بارداری هستید که دچار تبخال تناسلی شده‌اید بدانید که تنها نیستید. درصد قابل توجهی از خانم‌های باردار به این بیماری مبتلا می‌شوند. خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد بسیاری از زنان باردار مبتلا به تبخال تناسلی توانسته‌اند به سلامت دوران بارداری خود را پشت سر بگذارند. توصیه می‌شود ادامه مطلب را بخوانید.

اگر شما هم یکی از مادران بارداری هستید که دچار تبخال تناسلی شده‌اید بدانید که تنها نیستید. درصد قابل توجهی از خانم‌های باردار به این بیماری مبتلا می‌شوند. خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد بسیاری از زنان باردار مبتلا به تبخال تناسلی توانسته‌اند به سلامت دوران بارداری خود را پشت سر بگذارند. توصیه می‌شود ادامه مطلب را بخوانید تا در صورت داشتن این بیماری و با رعایت اصول بهداشتی بتوانید آنرا به خوبی کنترل نمایید.

تبخال تناسلی چیست؟

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) که باعث تبخال تناسلی می‌شود وجود دارد:

HSV-1

معمولا باعث ورم و تاول در اطراف دهان می‌شود اما ممکن است از طریق سکس دهانی به ناحیه تناسلی سرایت کند.

HSV-2

بیشتر باعث تبخال تناسلی می‌شود که ممکن است از طریق سکس دهانی در اطراف دهان منتشر شود.

هر دو مورد از طریق تماس پوستی و اغلب توسط فردی که ورم یا تاول آشکاری ندارند ممکن است سرایت پیدا کند. تبخال تناسلی یک عفونت دائمی است و درمانی هم برای آن وجود ندارد اما با مصرف داروهای مناسب می‌توان علائم و شیوع آنرا حتی در دوران بارداری کنترل کرد.

علائم تبخال تناسلی

بیشتر کسانی که دچار تبخال تناسلی می‌شوند هیج علامتی مشاهده نمی‌کنند اما بین 2 تا 10 روز بعد از عفونت، فرد بیمار ممکن است علائم شبیه آنفولانزای زیر را مشاهده کند:

  • زکام، خستگی، تب، سر درد، بدن درد و درد عمومی برای 2 روز یا بیشتر؛
  • درد ناحیه تناسلی، خارش و درد در زمان ادرار، ترشحات واژن و مجرای پیشاب، حساس شدن ناحیه کشاله ران؛
  • تاول‌ها و ورم‌های کوچک، ‌دردناک و آبدار و اغلب خوشه‌ای که در ابتدا ورم کرده و سپس پوسته می‌شوند.

کشمکش اول با تبخال تناسلی حدود 2 تا 4 هفته به طول می‌انجامد و در این زمان تبخال مسری است. از آنجا که در مرحله اول تبخال ممکن است به جنین سرایت پیدا کند اگر علائم بالا را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید. به خاطر داشته باشید که ظهور بعدی آن شدت کمتری دارد زیرا سیستم ایمنی بدن آنتی بادی تولید خواهد کرد.

ممکن است چند ساعت قبل از آنکه درد آن شروع شود احساس قلقلک، خارش یا سوزش در ناحیه مورد نظر داشته باشید اما معمولا ورم یا تب وجود ندارد. ظهور بیماری با درد کمتری همراه است و زمانی کمتری به طول می‌انجامد ( 3 تا 7 روز).

آزمایش تشخیص تبخال تناسلی بارداری چیست و چه اتفاق می‌افتد؟

اگر به تناوب تبخال تناسلی داشته باشید (یعنی قبلا نیز بیماری ظهور کرده باشد)، ریسک آنکه بیماری به جنین انتقال پیدا کند بسیار کم و حدود 1 درصد است. همچنین اگر در غربالگری اول بارداری برای بررسی عفونت مقاربتی، ویروس هرپس تشخیص داده شود و یا اینکه در نیمه اول بارداری، عفونت به بدن شما منتقل شده باشد و علائمی نداشته باشد نیز خطر انتقال ویروس به جنین کم است.

تنها برای زنانی که در اواخر بارداری برای اولین بار بدن آنها دچار عفونت می‌شود ریسک بالایی وجود دارد (30 تا 60 درصد) زیرا بدن آنها هنوز آنتی بادی HSV تولید نکرده است.

درمان تبخال تناسلی

در موارد نادر، عفونت به جنین انتقال پیدا می‌کند و سرایت آن معمولا زمانی است که جنین وارد کانال زایمان می‌گردد. برای جلوگیری از این اتفاق، پزشک داروهایی تجویز می‌کند که جلوی ظهور بیماری نزدیک به زمان زایمان بگیرد. با تجویز دارو می‌توان علائم تبخال را کنترل کرد. پزشک باید تشخیص دهد چه دارویی مناسب است چون بعضی از داروها برای دوران بارداری اصلا مناسب نیستند.

خطرات انتقال تبخال تناسلی به جنین

خیلی به ندرت هرپس در دوران بارداری به جنین سرایت پیدا می‌کند و 80 تا 90 درصد بچه های مبتلا به ویروس هرپس، در زمان عبور از کانال زایمان به آن مبتلا می‌شوند. اگر کیسه آب دچار پارگی یا نشتی شود احتمال آنکه مایع درون کانال زایمان باعث انتقال عفونت به بدن بچه شود، کم است. اما اگر عفونت به بچه منتقل شود برای جلوگیری از آسیب مغزی یا چشمی او داروهای مناسب توسط پزشک تجویز می‌شود.

در زمان زایمان چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی که درد زایمان شروع می‌شود پزشک بدن شما را از نظر تبخال تناسلی بررسی می‌کند. اگر علائم و درد تبخال در بدن شما وجود نداشته باشد زایمان طبیعی واژینال مجاز است. در غیر این صورت،‌ معمولا توصیه پزشک زایمان سزارین است.

وقتی که بچه به دنیا می‌آید می‌توانید از سینه خودتان به او شیر بدهید زیرا عفونت از طریق شیر به کودک منتقل نمی‌شود اما باید مراقب بروز علائم بیماری روی پستان‌ها باشید که در این صورت امکان انتقال ویروس به کودک وجود دارد.

بیشتر بدانید:

جوش واژن و راه‌های درمان

8 علت خارش واژن و درمان دارویی و خانگی آسان

خارش و ورم واژن در بارداری