اولین مراجعه به دندانپزشک کودک

اگر می‌خواهید دندان‌های زیبای کودک را به خوبی حفظ نمایید باید اجازه دهید از دوران کودکی دندانپزشک سلامت دهان و دندان او را زیر نظر بگیرد. شاید خیلی زود به نظر برسد اما مطابق اعلام آکادمی متخصصان کودک آمریکا (AAP) اولین مراجعه به دندانپزشک کودک باید زمانی که اولین دندان او جوانه می‌زند یا در حدود 1 سالگی (هر کدام زودتر فرا برسد) انجام شود.

اگر می‌خواهید دندان‌های زیبای کودک را به خوبی حفظ نمایید باید اجازه دهید از دوران کودکی دندانپزشک سلامت دهان و دندان او را زیر نظر بگیرد.

چه زمانی برای اولین مراجعه به دندانپزشک کودک مناسب است؟

قبلا توصیه می‌شد بین 1 تا 2 سالگی یا 6 ماه بعد از در آمدن اولین دندان کودک باید این کار را انجام داد. شاید خیلی زود به نظر برسد اما مطابق اعلام آکادمی متخصصان کودک آمریکا (AAP) اولین مراجعه به دندانپزشک کودک باید زمانی که اولین دندان او جوانه می‌زند یا در حدود 1 سالگی (هر کدام زودتر فرا برسد) انجام شود.

اگر در خصوص مساله‌ای دندان‌های کودک مشاهده می‌کنید یا اگر خیلی زود دندان‌های او دچار پوسیدگی شده حتما به پزشک اطلاع دهید. سابقه پوسیدگی دندان‌های سایر افراد خانواده یا به خواب رفتن کودک در زمان شیر خوردن از شیشه شیر می‌توانند احتمال پوسیدگی زودهنگام دندان‌های او را افزایش دهند. مراقبت از دندان‌های کودک (حتی دندان‌های شیری) اهمیت خیلی زیادی دارد چون مستقیما با سلامت او در ارتباط است.

اولین مراجعه به دندانپزشک کودک چگونه است؟

اولین ویزیت دندان‌های کودک خیلی سریع و آسان انجام می‌شود. دندانپزشک حتما با کودک حال و احوال می‌کند. سپس تعداد دندان‌های او را شمرده و لثه او را معاینه می‌نماید. پزشک از والدین می‌خواهد در زمان معاینه در کنار کودک بمانند. ضمنا او در مورد عادات بهداشتی دهانی کودک، روند دندان در آوردن، مسواک زدن و زمان ملاقات بعدی صحبت می‌کند.

اکر دندان‌های کودک دچار ترک خوردگی یا شکستگی شد چه کاری باید انجام داد؟

اگر یکی از دندان‌های کودک دچار شکستگی شد، دهان او را با آب گرم تمیز نموده و روی صورت او و روی نقطه متورم کمپرس سرد گذاشته و سپس به دندانپزشک اطلاع دهید. لب پریدگی‌های کوچک دندان اهمیت زیادی ندارد اما اگر در دندان لبه تیز وجود داشته باشد باید سطح آن صاف شود و اگر دندان دچار ترک شده باشد باید درمان شود چون ممکن است مشکلات دیگری به وجود آید.

شکستی دندان ممکن است به عصب برسد و باعث عفونت شود. لثه متورم نشان می‌دهد که عفونت وجود دارد. اگر دندان کاملا شکسته باشد حتما باید اجازه دهید دندانپزشک آنرا معاینه کند چون ممکن است تکه‌هایی از دندان هنوز در لثه باقی مانده باشد که باید خارج شود.

چگونه کودک را برای ویزیت دندانپزشک آماده نماییم؟

بر خلاف بزرگسالان که اغلب خاطره بدی از مته دندانپزشکی دارند هیچ دلیلی وجود ندارد که کودکی که برای اولین بار به دندانپزشکی می‌رود اضطراب داشته باشد. بهتر است به همراه کودک یک کتاب در مورد دندانپزشکی بخوانید یا اینکه با یک مسواک نقش دندانپزشک را بازی کنید تا ذهن کودک از قبل آماده شود.

اگر واقعا نگران آن هستید که بچه در دندانپزشکی احساس ناراحتی کند حواس او را اسباب بازی‌ها و کتاب‌هایش پرت کنید. بهتر است اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش را همراه خود ببرید. معولا در مطب دندانپزشکان کودک به اندازه کافی اسباب بازی‌ و چیزهای دیگری که کودکان به آنها علاقه دارند (مثلا آکواریوم ماهی) وجود دارد. آنها را به او نشان بدهید تا احساس سرگرم شود.

بیشتر بدانید:

جدول زمانی دندان در آوردن کودک

علائم دندان در آوردن کودک

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک

مسواک‌زدن کودک و ایجاد علاقمندی