پایین آمدن جنین در لگن

در اولین بارداری‌ها، بچه معمولا در شکم پایین آمده و وارد لگن می‌شود. جنین در این حالت سر و ته و در پایین رحم قرار گرفته و برای خارج شدن از بدن مادر آماده می‌شود. این اتفاق حدود 2 تا 4 هفته قبل از زایمان رخ می‌دهد. اما ممکن است حتی در خانم‌های شکم اول این اتفاق نیفتد یعنی دلیلی ندارد که همیشه بچه در بارداری‌های اول و در انتهای دوران بارداری پایین بیاید.

در اولین بارداری‌ها، بچه معمولا در شکم پایین آمده و وارد لگن می‌شود. جنین در این حالت سر و ته و در پایین رحم قرار می‌گیرد. این اتفاق حدود 2 تا 4 هفته قبل از زایمان و در انتهای بارداری رخ می‌دهد.

علت قرار گرفتن جنین در لگن مادر چیست؟

وقتی که سر جنین در لگن قرار می‌گیرد، برای خارج شدن از بدن مادر آماده می‌شود. اما ممکن است این حالت برای بعضی از خانم‌های شکم اول اتفاق نیفتد یعنی دلیلی ندارد که همیشه بچه در بارداری‌های اول و در انتهای دوران بارداری پایین بیاید.

علائم پایین آمدن جنین در لگن چیست؟

«سبک شدن شکم» آنطور که از اسم آن پیدا است همیشه محسوس نیست. احساس سبک شدن در وهله اول به نوع حاملگی ربط دارد. اگر بچه در بارداری در پایین شکم باشد شما متوجه پایین افتادن او نمی‌شوید. اما اگر بچه در بالای شکم باشد پایین آمدن او محسوس است. در این حالت، سوزش سر دل و تنفس راحت‌تر می‌شود.

جنبه منفی قضیه آن است که دوباره تعداد دفعات دستشویی رفتن افزایش می‌یابد چون رحم سنگین شما روی مثانه فشار می‌آورد. پس اگر دچار تکرر ادرار انتهای دوران بارداری شده‌اید و دفعات دستشویی رفتن افزایش یافته است احتمالا جنین در حال آماده شدن برای متولد شدن است.

بیشتر بدانید:

علائم زایمان

انواع پرزانتاسیون جنین و وضعیت سفالیک، بریچ و عرضی

جنین در وضعیت بریچ