طعم شیر مادر

شیر مادر معمولا شیرین و خامه‌ای با بوی مطبوع است. اما وقتی در مورد مزه دلچسب و مزه نامطبوع صحبت می‌شود هر کسی سلیقه خود را دارد. مزه در گذر زمان رشد می‌کند و بستگی به ژنتیک، فرهنگ و به غذاهایی که در دسترس شما در طول زندگی است،‌ بستگی دارد. مزه شیر مادر هم مثل خوراکی‌های دیگر ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد.

شیر مادر معمولا شیرین و خامه‌ای با بوی مطبوع است. اما وقتی در مورد مزه دلچسب و مزه نامطبوع صحبت می‌شود هر کسی سلیقه خود را دارد. مزه در گذر زمان رشد می‌کند و بستگی به ژنتیک، فرهنگ و به غذاهایی که در دسترس شما در طول زندگی است،‌ بستگی دارد.

مزه شیر مادر هم مثل خوراکی‌های دیگر ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد.

چرا شیر مادر شیرین و خامه‌ای است؟

شیر مادر حاول لاکتوز است. با وجود اینکه لاکتوز شیرین‌ترین نوع قند نیست اما وقتی میزان زیادی لاکتوز در ماده‌ای موجود باشد شیرینی آن بیشتر می‌شود. از آنجا که لاکتوز یکی از مواد اصلی موجود در شیر مادر است غلظت آن در شیر زیاد شده و به شیر مادر مزه شیرین می‌دهد.

شیر مادر همچنین دارای چربی است. این میزان چربی در شیر مادر عامل خامه‌ای بودن آن است. در ابتدای شیردهی، شیر مادر چربی کمتری داشته و رقیق و آبکی است. اما با خروج بیشتر شیر از سینه مادر چربی و خامه‌ای بودن آن بیشتر می‌شود.

علت بد طعم شدن شیر مادر چیست؟

بجز مزه شیرین و ظاهر خامه‌ای، طعم شیر مادر به خوراکی‌هایی که در هر روز مصرف می‌کنید، ارتباط دارد. وقتی که در رژیم غذایی شما تنوع مناسبی از میوه‌ها و سبزیجات وجود باشد کودک نیز در معرض این خوراکی‌های سالم قرار می‌گیرد.

آیا شیر مادر بر غذا خوردن کودک در آینده تاثیر دارد؟

پژوهشگران معتقدند وقتی که کودک شیرخوار رشد کرده و شروع به خوردن غذای جامد می‌کند برای پذیرش غذاهایی که قبلا از طریق شیر مادر در معرض آنها بوده آمادگی بیشتری دارد.

کودک از طریق شیر مادر مزه بسیاری از غذاهایی که از آنها لذت می‌برد حتی سیر، غذاهای تند، و سایر خوراکی‌ها را درک می‌کند.

عوامل موثر بر طعم شیر

تغییر مزه شیر مادر در اثر هر کدام از عوامل زیر بر کودک اثر می‌گذارد. بعضی از کودکان به تنوع طعم شیر اهمیت نمی‌دهد و بعضی دیگر ممکن است واکنش نشان داده و حتی اعتصاب شیر کنند یا حتی خودشان را از شیر بگیرند!

با شناخت بعضی از چیزهایی که می‌توانند طعم شیر مادر را تغییر دهند و شناخت کودک خود می‌توانید دوره شیردهی کودک را طولانی‌تر کنید.

هورمون‌ها

تغییر در سطح هورمون‌ها در بدن در اثر احیا شدن پریودی یا بارداری مجدد می‌تواند بر طعم شیر اثر بگذارد.

شیردهی در زمان پریودی مشکلی ندارد. حتی اگر باردار هم شوید تا زمانی که بارداری شما پرخطر نباشد ادامه دادن شیردهی فرزند قبل ایرادی ندارد.

ورزش

مواد تشکیل دهنده اسید لاکتیک در بدن شما همراه با شوری عرق روی سینه‌ها بعد از ورزش سنگین می‌تواند مزه شیر را تغییر دهد. بنابراین لازم است ورزش سبک تا متوسط باشد. اگر بعد از ورزش قصد شیردهی دارید ابتدا سینه‌ها را بشویید تا مزه شور عرق از بین برود.

داروها

بعضی از داروها می‌تواند مزه شیر را تغییر دهند. اگر بعد از مصرف داروهای جدید دیدید کودک مثل قبل شیر نمی‌خورد ممکن است علت آن دارو باشد. اگر این طور فکر می‌کنید حتما با پزشک مشورت نمایید.

سیگار کشیدن

پژوهش‌ها نشان می‌دهد شیر مادر بعد از سیگار کشیدن مزه و بوی آنرا می‌دهد. اگر سیگاری هستید بلافاصله بعد از شیردهی سیگار بکشید و حداقل 2 ساعت قبل از شیردهی، از کشیدن سیگار خودداری نمایید.

الکل

همانطور که می‌دانید نوشیدن الکل بر مزه شیر مادر تاثیر دارد. حدودا 2 ساعت طول می‌کشد که الکل از بدن و شیر مادر خارج شود. هر چه بعد از نوشیدن الکل بیشتر صبر کنید الکل کمتری وارد شیر می‌شود.

منجمد کردن و از انجماد خارج کردن شیر

وقتی که یخ شیر مادر که در فریزر قرار داده‌اید آب می‌شود گاهی بو و مزه صابون مانند دارد. با وجود آنکه ایرادی ندارد که این شیر را به کودک بدهید اما ممکن است کودک بو و طعم آنرا نپسندد.

ماستیت

ماستیت عفونت و ورم سینه است که سبب می‌شود شیر مادر، شور شود. اگر فکر میکنید ماستیت دارید می‌توانید به شیردهی ادامه دهید اما ممکن است بچه شما از خوردن شیر امتناع کند. از آنجا که برای درمان ماستیت نیاز به آنتی بیوتیک وجود دارد باید به پزشک مراجعه کنید.

محصولات بهداشتی

هر نوع لوسیون، کرم، صابون، عطر، روغن، یا پمادی که روی سینه می‌مالید میتواند باعث مزه متفاوتی روی سینه شود. حتما سینه های خود قبل از شیردهی خوب بشویید.

آیا مزه کردن شیر خودتان ایرادی ندارد؟

اگر در مورد مزه شیرخود نگران هستید یا می‌خواهید طعم آنرا بدانید می‌توانید امتحان کنید. شیر مادر غذای طبیعی و سالمی است که به شما آسیب نمی‌رساند.

آیا خوردن شیر شما توسط همسرتان مجاز است؟

این کار از نظر بعضی مراجع جایز نیست اما از نظر پزشکی خطری ندارد. فراموش نکنید که اگر او دچار تبخال یا عفونت‌های دیگر باشد ممکن است به کودک منتقل شود.

بیشتر بدانید:

نامتقارن بودن سینه‌ها و نامساوی بودن تولید شیر

حساسیت نوزاد به شیر گاو و شیر خشک حساسیت به پروتئین گاوی

تزریق ژل فیلر در بارداری و دوران شیردهی و اثر هیالورونیک اسید