عوارض کورتاژ

وقتی که در فکر باردار شدن هستید طبیعی است که در مورد سن، سابقه پزشکی، یا حتی مسائل مالی نگرانی داشته باشید. اگر قبلا کورتاژ کرده باشید دغدغه‌های شما بیشتر می‌شود.

وقتی که در فکر باردار شدن هستید طبیعی است که در مورد سن، سابقه پزشکی، یا حتی مسائل مالی نگرانی داشته باشید. اگر قبلا کورتاژ کرده باشید دغدغه‌های شما بیشتر می‌شود.

وقتی که قرار است کورتاژ کنید مثل هر عمل پزشکی دیگری، پزشک در مورد مزایا و معایب  آن، زمان لازم برای تجدید قوا و آمادگی برای بارداری با شما صحبت می‌کند.

کورتاژ چیست؟

دیلاتاسیون و کورتاژ یا به طور خلاصه کورتاژ، عملی است که به دلایل مختلف مثل تشخیص و درمان خونریزی غیر عادی یا عارضه‌های دیگر رحم (کورتاژ تشخیصی) و همچنین برای برداشتن بافت باقیمانده در رحم بعد از سقط انجام می‌شود.

عمل با دیلاتاسیون یا منبسط شدن سرویکس (دهانه رحم) آغاز می‌شود. وقتی که دیلاتاسیون کامل شد پزشک با استفاده از یک وسیله قاشقی شکل به نام کورت به آرامی بافتی که سطح رحم را پوشانده برمی‌دارد.

آیا جهت کورتاژ باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

کورتاژ را می‌توان در مطب پزشک، در مراکز جراحی سرپایی یا در بیمارستان انجام داد.

آیا کورتاژ باعث باردار نشدن می‌شود؟

ممکن است فرد در مورد بارداری مجدد بعد از کورتاژ نگرانی وجود ندارد. کورتاژ معمولا آسیبی رحم نمی‌رساند و احتمال بارداری بعد از آن خیلی زیاد است. بجز در موارد نادر مثل سندرم آشرمن کورتاژ هیچ اثری بر بارداری مجدد ندارد. در حالت چسبندگی داخل رحم یا سندرم آشرمن قدرت باروری کم می‌شود.

ریکاوری بعد از کورتاژ چقد طول می‌کشد؟

مثل سایر عمل‌های جراحی بعد از کورتاژ هم ریکاوری لازم است. نوع جراحی و نحوه بی‌حسی تعیین کننده زمان ریکاوری است. با توجه به نوع ماده بیهوشی مشخص می‌شود که آیا همان روز می‌توانید منزل بروید یا شب را باید در بیمارستان استراحت کنید.

اگر از بیهوشی موضعی استفاده شود شاید فقط لازم باشد چند ساعت بعد از عمل استراحت کنید و بعد از آن به منزل بروید. اما اگر بیهوشی منطقه‌ای یا عمومی استفاده شود باید در اتاق ریکاوری بمانید تا فشار خون، تنفس و ضربان قلب شما به خوبی کنترل شود. بسته به حال شما و نوع بیهوشی ممکن است راهی منزل یا بخش شوید.

عوارض کورتاژ چیست؟

در زمان ریکاوری باید انتظار لکه بینی و گرفتگی عضلات را داشته باشید چون رحم در حال برگشت به شکل و اندازه نرمال است. گاهی هم علائم خاصی وجود ندارد. معمولا عمل کورتاژ بی خطر است. اما چند ریسک وجود دارد که باید از آنها مطلع باشید. علاوه بر خونریزی شدید بعد از عمل، سایر اختلالات بالقوه عبارتند از: عفونت، پارگی رحم و جراحت در داخل رحم.

اگر دردهای شکم طولانی و افزایشی باشد علامت آن است که مشکلی وجود دارد. همچنین در صورت داشتن سایر علائم مثل تب و خونریزی شدید مراقبت‌های بعدی لازم است. اگر هر چیزی به نظرتان غیر عادی می‌رسد حتما بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

چه مدتی بعد از کورتاژ می‌توان برای بارداری اقدام کرد؟

ناراحتی بعد از سقط و کورتاژ سبب می‌شود فرد علاقه زیادی به بارداری مجدد داشته باشد. اما باید کمی فرصت بدهید تا بدنتان آماده بارداری شود. حداقل تا 4 هفته بعد از عمل رابطه واژینال ممنوع است. برای مداوای کامل بعد از کورتاژ زمان بیشتری لازم است.

معمولا توصیه می‌شود حداقل 3 سیکل قاعدگی بعد از کورتاژ، برای اقدام صبر کنید. این مدت برای دفع پوشش رحم و احیای آن لازم است.

نگرانی‌های بارداری بعد از کورتاژ

با وجود آنکه کورتاژ معمولا تاثیری بر باردار شدن ندارد مطالعات نشان می‌دهد در اثر این عمل خطر زایمان زودرس در بارداری‌های بعدی افزایش می‌یابد.

در یک مطالعه در سال 2016 نرخ زایمان زودرس زنانی که به دلیل سقط یا ختم حاملگی در سه ماهه اول بارداری کورتاژ کرده بودند بررسی شد. نتایج مطالعه نشان داد این افراد نسبت به سایرین بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند.

به همین علت است که هنگام تصمیم گیری در مورد کورتاژ سایر گزینه‌ها هم باید بررسی گردد تا جلوی زایمان زودرس آینده گرفته شود. گاهی روش‌های غیر تهاجمی مثل سقط طبیعی یا مصرف دارو، جایگزین‌های مناسبی برای کورتاژ هستند.

اگر هرگونه سوالی در مورد کورتاژ دارید حتما از پزشک بپرسید. او می‌تواند بهترین گزینه را با توجه به سابقه پزشکی و تصمیمات آینده شما برای بارداری، پیشنهاد دهد.

بیشتر بدانید:

خونریزی بعد از سقط جنین چقدر طول می‌کشد؟

احتمال بارداری بعد از سقط با کورتاژ و آمادگی رحم برای بارداری مجدد

سقط جنین با قرص سایتوتک یا کورتاژ برای درمان سقط فراموش شده و ناقص