از شیر گرفتن کودک

از شیر گرفتن کودک به معنای قطع کردن شیر دهی از سینه مادر و دادن شیر مادر با بطری، دادن شیرخشک یا غذای جامد است.

از شیر گرفتن کودک به معنای قطع کردن شیر دهی از سینه مادر و دادن شیر مادر با بطری، دادن شیرخشک یا غذای جامد است.

بهترین زمان از شیر گرفتن کودک چیست؟

حداقل زمان شیردهی کودک با شیر مادر باید 6 ماه باشد که تا تولد یک سالگی و یا حتی بیشتر هم می‌تواند ادامه پیدا کند. تصمیم گیری در مورد زمان از شیر گرفتن یک موضوع کاملا شخصی است و به خود شما بستگی دارد. بعضی از خانم‌ها به دلیل شاغل بودن یا مسائل دیگر ممکن است خیلی زود کودک را از شیر بگیرند و بعضی دیگر تا پایان دوره نوپایی (دو سالگی) صبر می‌کنند.

گاهی مادر زمان از شیرگفتن را تعیین می‌کند و گاهی هم خود کودک شیر مادر را کنار می‌گذارد. همچنین ممکن است تصمیم به از شیر گرفتن بگیرید اما متوجه شوید کودک واقعا آماده نیست. در این حالت هم جای نگرانی نیست. بهتر است آنرا به زمان دیگری موکول کرده یا به صورت تدریجی شیردهی را قطع کنید. قرار نیست از شیر گرفتن خیلی صفر و یک باشد!

روش‌های مختلف از شیر گرفتن

روش‌های زیادی برای از شیر گرفتن وجود دارد که باید بسته به شرایط، نوع مناسب خودتان را انتخاب کنید:

از شیر گرفتن با تصمیم خود کودک

گاهی بچه خودش شیر مادر را متوقف می‌کند. این حالت در مورد نوزادان به ندرت اتفاق می‌افتد. شیر نخوردن کودک معمولا تدریجی است که بعد از یک سالگی دیده می‌شود.

از شیر گرفتن تدریجی

از شیر گرفتن تدریجی یک فرایند آهسته است که ممکن است هفته ها یا ماهها یا یک سال طول بکشد.

از شیر گرفتن نسبی

از شیر گرفتن نسبی یک گزینه فوق العاده برای حالتی است که نمی‌خواهید شیردهی را قطع کنید اما از طرفی هم نمی‌توانید کل شبانه روز شیردهی را انجام دهید.

از شیر گرفتن ناگهانی

این حالت به معنای قطع کردن ناگهانی و سریع شیر مادر است.

از شیر گرفتن موقت

در این حالت شیردهی از سینه مادر برای مدت کوتاهی قطع شده و دوباره آغاز می‌شود. اگر مادر دچار بیماری شده یا نیاز به جراحی داشته باشد این گزینه را انتخاب می‌کند.

آغاز شیردهی با شیشه

وقتی که آماده از شیر گرفتن کودک شدید بهتر است این اتفاق به صورت تدریجی انجام شود. بهتر است از یک شیشه شیر در روز شروع کنید. به تدریج تعداد دفعات شیشه شیر را بیشتر کنید.

بهتر است اول شیردهی روز با شیشه شیر جایگزین شود سپس شیردهی شب‌ها و اوایل صبح قطع شود. معمولا کودک شیر خوردن از سینه مادر در زمان خواب را خیلی دوست دارد. پس بهتر است آخرین نوبت شیردهی باشد که قطع می‌شود.

اگر کودک 6 ماه یا بیشتر دارد بجای شیرخشک میتوانید شیردهی با فنجان را امتحان کنید. اگر قبل از تولد یک سالگی تصمیم دارید شیردهی را قطع کنید حتما باید با شیر خود را بدوشید یا شیر خشک بدهید. اگر می‌خواهید شیر خشک بدهید پزشک می‌تواند در مورد انتخاب نوع مناسب آن به شما کمک کند. بعد از یک سالگی بدن کودک می‌تواند شیر کامل را هضم نماید.

زمان شروع غذای جامد

وقتی کودک حدود 6 ماه دارد پزشک اجازه غذای جامد را می‌دهد. غذای جامد به طور طبیعی به فرایند از شیر گرفتن کودک کمک می‌کند.

فرنی آرد برنج و حریره بادام و سرآل غنی شده با آهن معمولا به عنوان اولین غذای جامد در نظر گرفته می‌شود. اگر بدن کودک به راحتی میتواند اینها را هضم کند می‌تانید میوه‌ها و سبزیجات خرد و له شده را امتحان کنید. هر دفعه یک غذا را اضافه کنید و برای معرفی غذای جدید دیگر چند روز صبر نمایید. هر بار که غذای جدیدی معرفی می‌نمایید به دقت وضعیت کودک را از نظر آلرژی زیر نظر داشته باشد.

در 7 تا 8  ماهگی می‌توانید مواد غذایی دیگر مثل گوشت و غذاهای انگشتی را به وعده‌های غذایی او اضافه نمایید. اما مغزها (آجیل)، انگور و غذاهای ریز که خدای نکرده باعث خفگی می‌شوند نباید بدهید. همچنین عسل و شیر گاو و گوسفند تا 1 سالگی ممنوع هستند. ممکن است شیر داخل غذای و یکی از مواد غذایی تشکیل دهنده باشذ اما نباید به طور خالص در شیشه یا فنجان به او داده شود.

معرفی آلرژن‌های بالقوه

آکادمی اطفال آمریکا شواهدی دال بر اینکه کنار گذاشتن ماهی، تخم مرغ موجب جلوگیری از آلرژی می‌شود پیدا نکرده است. بنابراین اگر در خانواده شما سابقه حساسیت به این مواد غذایی وجود نداشته است با رعایت نکاتی که گفته شد از 6 ماهگی به بعد می‌توانید اینها را هم به غذای او اضافه کنید.

چگونه فرایند از شیر گرفتن کودک را آسانتر کنیم؟

اگر نمی‌دانید چگونه کودک را از شیر بگیرید نکات زیر خیلی به شما کمک می‌کند:

تا حد ممکن صبور باشید. بهتر است روش از شیر گرفتن تدریجی را امتحان کنید.

اجازه دهید همسرتان یا پرستار کودک به او شیر در بطری یا شیر خشک بدهد. کودک معمولا رغبت بیشتری دارد فرد دیگری با شیشه به او شیر بدهد.

غذاهای جامد را از 6 تا 9 ماهگی شروع کنید. غذای جامد به از شیر گرفتن کمک می‌کند.

در زمان از شیر گرفتن چیزهایی که به کودک آرامش می‌دهد مثل یک پتوی لطیف یا اسباب بازی زیبا و نرم و آرامش بخش بدهید.

کودک را بیشتر در آغوش بگیرید و نوازش کنید تا جایگزین محبت زمان شیردهی باشد.

به خاطر داشته باشید که با افزایش سن کودک، از شیر گرفتن او مشکل‌تر می‌شود. معمولا کودک نوپا رغبت بیشتری به شیر مادر دارد و در مقابل از شیر گرفتن مقاومت بیشتری می‌کند.

روش‌های دیگری هم برای از شیر گرفتن هم وجود دارد. مثلا هر چند روز یکبار یک نوبت شیردهی را قطع کنید. یا زمان بین وعده‌های شیردهی را طولانی کنید. معمولا بعداز ظهرها بهترین زمان برای حذف یک وعده شیردهی است چون در این زمان کودک سرحال است و به شیردهی حذف شده توجهی نمی‌کند.

رشد کودک

از شیر گرفتن یک اتفاق مهم در رشد کودک است. کودکان معمولا برداشتن قاشق و غذا خوردن توسط خودشان را دوست دارند. کودک را برداشتن قاشق یا غذای انگشتی تشویق نمایید. شاید بچه خیلی کثیف کاری کند اما این فرایند طبیعی یادگیری و فراگرفتن مهارتهای حرکتی است.

دلایل ادامه دادن به شیردهی و از شیر نگرفتن کودک

حالت‌هایی وجود دارد که بهتر است از شیر گرفتن را به زمان دیگری موکول نمایید:

اگر در خانواده شما سابقه حساسیت به غذا وجود داشته است که در این حالت باید با پزشک مشورت نمایید.

اگر زمان از شیر گرفتن، برای شما خیلی پراسترس است مثلا قصد جابجایی کار، محل کار یا منزل خود را دارید.

اگر کودک بیمار است بهتر است شیردهی تا زمان بهبودی کامل او ادامه پیدا کند.

ادامه دادن به شیردهی از سینه مادر

شروع غذای جامد به معنای آغاز فرایند از شیر گرفتن است اما ضرورتا به آن معنا نیست که شیر مادر در این زمان باید قطع شود.

شیردهی به همراه معرفی غذاهای جدید حداقل تا 1 سالگی توصیه می‌شود. تا زمانی که خودتان و کودک دوست دارید می‌توانید شیردهی را ادامه دهید.

عوارض از شیر گرفتن کودک برای مادر

قطع کردن شیرمادر اتفاق مهمی است که ممکن است باعث اضطراب کودک و حتی خود شما شود. شاید در ابتدا تصور کنید از شیر گرفتن باعث آرامش و راحتی زیادی برای شما خواهد شد اما در عمل ببینید موجب ناراحتی، مشکلات عاطفی و حتی افسردگی شده است.

حالت ناراحتی در حد معمول، بعد از قطع شیردهی موضوعی طبیعی است. حتما در این حالت از اطرافیان خود کمک بگیرید. اگر چنین شخصی در اطراف شما نیست در گروه‌های اجتماعی اشخاص با شرایط مشابه خودتان را حضور پیدا کنید و عواطف خود را در میان بگذارید. این موضوع خیلی به شما  کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:

حساسیت نوزاد به شیر گاو و شیر خشک حساسیت به پروتئین گاوی

از کجا بفهمیم شیر خشک به نوزاد نمی‌سازد، علائم حساسیت به شیر خشک

درد، تیر کشیدن، سوزش و ورم سینه در دوران شیردهی و مهمترین سوالات مادران