جوش شیرین در بارداری

بارداری یکی از شیرین‌ترین دوران زندگی و در عین حال یکی از پیچیده‌ترین آنها هم هست. مثلا سوالات زیادی در مورد خوراکی‌ها برای شما بوجود می‌آید. ممکن است به صورت روزانه بعضی از داروها را مصرف کنید که باید مواظب واکنش بدن به دلیل تداخل دارو با خوراکی‌ها باشید. یکی از این خوراکی‌ها جوش شیرین است.

بارداری یکی از شیرین‌ترین دوران زندگی و در عین حال یکی از پیچیده‌ترین آنها هم هست. مثلا سوالات زیادی در مورد خوراکی‌ها برای شما بوجود می‌آید. ممکن است به صورت روزانه بعضی از داروها را مصرف کنید که باید مواظب واکنش بدن به دلیل تداخل دارو با خوراکی‌ها باشید. یکی از این خوراکی‌ها جوش شیرین است.

بی کربنات سدیم نام شیمیائی جوش شیرین است. حتما در پخت غذاها از آن استفاده کرده‌اید اما در مورد بی خطر بودن آن در بارداری اطلاعات کافی ندارید. مطالبی که در ادامه گفته می‌شود به شما کمک می‌کند.

آیا جوش شیرین در بارداری بی خطر است؟

اغلب زنان بارداری علائم بارداری مشترکی را تجربه می‌کنند که یکی از آنها سوزش سر دل است. سوزش سر دل علامت اولیه بیماری رفلاکس گاستروازوفاژیال است. این علامت در هر زمان از بارداری مشاهده شده و با پیشرفت بارداری تشدید می‌شود.

  • علت سوزش سر دل معمولا هورمون‌هایی است که بدن در مرحله رشد جنین منتشر می‌کند.
  • سیستم گوارشی کند می‌شود.
  • مجموعه عضلاتی که به طور متناوب منقبض شده و آرام می‌شوند تا به آرامی غذا را به پایین مری انتقال دهند نیز کندتر می‌شوند.

خوب چرا در مورد اینها با شما صحبت کردیم؟ چون این عوامل باعث می‌شود تولید اسید در مری تسریع شود. مصرف جوش شیرین در اندازه کم باعث کاهش این علامت بارداری می‌شود. اما مصرف زیاد آن اثر منفی دارد. جهت مصرف جوش شیرین در بارداری مشورت با پزشک الزامی است.

فواید جوش شیرین در بارداری

مطالعات نشان می‌دهد مصرف کم جوش شیرین در بارداری اثر نامطلوب بر جنین ندارد. اگر به میزان مناسب مصرف شود از بسیاری از داروهای شیمیائی بهتر است.

بعضی از فواید جوش شیرین به شرح زیر است:

  • بدن جنین اسیدهایی تولید می‌کند که موجب سوزش سر دل می‌شود. با مصرف جوش شیرین می‌توانید اثر اسید را کم کرده کرده و سوزش معده را کنترل کنید.
  • این ماده حتی برای مادران شیرده مناسب است چون هیچ تاثیری بر تولید شیر ندارد.
  • وقتی اسید بدن شما زیاد می‌شود بهتر از هر آنتی اسید دیگری است.

مضرات جوش شیرین در بارداری

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم دارای سدیم است. بنابراین مضراتی در بارداری دارد:

  • دریافت جوش شیرین بجای آنتی اسید می‌تواند سوزش سردل را کم کند. اما سطح سدیم بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه ورم بدن بیشتر می‌شود.
  • سازمان غذا و داروی آمریکا جوش شیرین را در رده C قرار داده است. مفهومش آن است که قبل از مصرف آن در بارداری حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

موارد کاربرد جوش شیرین

جوش شیرین برای غذا پختن

همه شما عاشق استفاده از جوش شیرین برای پخت و پز هستید. درست است؟ این ماده در پخت خوراکی‌هایی مثل کیک کاربرد زیادی دارد.

اگر از جوش شیرین برای پخت غذا در اندازه کم استفاده می‌کنید کاملا بی خطر است. ضمنا وقتی آنرا با سایر مواد مخلوط می‌کنید مضر نمی‌شود.

اما همیشه مراقب کمیت و تعداد دفعات استفاده از جوش شیرین باشید. در صورتی که به طور روزانه و به میزان قابل توجهی از آن استفاده می‌کنید مضر خواهد بود. حتما مصرف آنرا کنترل کنید.

جوش شیرین در محصولات غذایی

جوش شیرین از نظر فنی یک ماده پایه برای پخت کیک، کلوچه و مافین است. این پودر سفید کریستالی قلیائی است. حالت متخلخل کیک‌ها به خاطرجوش شیرین است. وقتی که با آب و ماده اسیدی آنرا فعال می‌کنید دی اکسید کربن تولید می‌کند. این گاز باعث می‌شود مواد پخته شده پف کرده و اسفنجی شوند. تمامی خوراکی‌هایی که در تولید آنها از جوش شیرین استفاده شده دارای یک ماده اسیدی مثل آبلیمو هم هستند.

جوش شیرین به عنوان ماده شستشو

بجای پرداخت پول زیاد برای پودرها و محلول‌های شستشو می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. اگر لباس‌هایتان را به مدت حدود 15 دقیقه در آب دارای جوش شیرین بخیسانید بالای 90 درصد جرم‌ها و لکه‌ها را از بین می‌برد. برای میوه‌ها و سبزیجات هم همین خاصیت را دارد.

می‌تواند اثر آفت‌کش‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجاتِ مواد خورده را کاهش دهد.

به طور موثر جرم‌ها را از بین می‌برد.

جوش شیرین به عنوان پاک کننده

اگر به دنبال یک پاک کننده قوی که خارش‌آور نباشد هستید این کار را انجام دهید:

جوش شیرین را در آب حل کرده و از آن برای پاک کردن باقیمانده میوه‌ها و غذاها در یخچال و مایکروفر استفاده کنید.

کمی جوش شیرین  در سینک ظرفشویی یا روشویی بریزید. این ماده به طور معجزه آسایی لکه‌ها را پاک می‎کند.

آیا جوش شیرین بوی بد را از بین می‌برد؟

این ماده بهترین از بین برنده بو است. کمی جوش شیرین روی فرش (فرش ماشینی) بریزید. اجازه دهید تاثیر کند و سپس آنرا جارو کنید. بوی بد آن از بین می‌رود.

بیشتر بدانید:

خوراکی‌های ممنوعه در دوران بارداری

خوردن بستنی در بارداری و علت هوس بستنی

خوردن ماهی تیلاپیا در بارداری ممنوع است؟