اعلام خبر بارداری

بالاخره آن روز مهم فرا رسیده و شما قصد دارید خبر بارداری خود را اعلام نمایید! شاید کمی عصبی،‌ مضطرب و هیجانزده باشید. ممکن است در خود نحوه اعلام خبر بارداری و واکنش دیگران را مرور کرده باشید….

بالاخره آن روز مهم فرا رسیده و شما قصد دارید خبر بارداری خود را اعلام نمایید! شاید کمی عصبی،‌ مضطرب و هیجانزده باشید. ممکن است در خود نحوه اعلام خبر بارداری و واکنش دیگران را مرور کرده باشید.

شما بر آنچه که می‌گویید و چگونگی ابراز آن کنترل دارید اما همیشه نمی‌توانید رفتار و واکنش دیگران را کنترل کنید. مواردی وجود دارد که وقتی خبری را اعلام می‌کنید واکنش اطرافیان منفی است یا با کلمات غیر مودبانه مواجه می‌شوید یا اصلا به اعلام خبر بارداری واکنشی نشان نمی‌دهند.

گاهی هم ممکن است تصور کنید اطرافیان با شنیدن خبر بارداری ناراحت یا عصبانی بشوند و در کمال تعجب ببینید که واقعا خوشحال شده‎اند. گاهی هم آنها خوشحال می‌شوند اما مشارکت آنها در مسائل بارداری شکل مداخله به خود می‌گیرد.

پنج راه برای مدیریت واکنش منفی دیگران نسبت به خبر بارداری

در ادامه در مورد راه حل‌های مواجهه با واکنش‌های غیر نرمال اطرافیان نسبت به خبر بارداری صحبت می‌کنیم:

افرادی که با آنها روبرو هستید را مد نظر قرار دهید

گاهی طرف مقابل شما فردی است که واقعا دوستش دارید و دوست دارید به اندازه شما شاد باشند. بنابراین واکنش منفی او از دو نظر بد است نه تنها به این دلیل که خودش خوشحالی نمی‌کند بلکه به این دلیل که شادی شما را هم خراب می‌نماید. دلیل او برای ناراحتی هر چه باشد، رفتارش را توجیه نمی‌کند. بهتر است بزرگی کرده و حرف‌های او را نادیده بگیرید.

به آنها بگویید انتظار چه واکنشی را دارید

اگر انتظار یک رفتار منفی از دیگران را دارید، تلاش کنید انتظارات خود را به روشنی بیان کنید: «من نیاز دارم باهات صحبت کنم. لطفا فقط گوش بده. وقتی صحبت‌های من تمام شد تو هم نظرتان را بگو. یادت نره چیزی که من الان واقعا لازم دارم عشق و پشتیبانی تو است».

سپس خبر بارداری خود را اعلام کنید. با وجود آنکه این راه حل برای تمام واکنش‌های منفی جواب نمی‌دهد اما معمولا تاثیر زیادی دارد.

بروید و دوباره بازگردید

بسته به واکنش می‌توانید محل را ترک کرده و کمی قدم بزنید. با این اقدام از واکنش تند و عجولانه خود جلوگیری می‌کنید. کم نیستند زنان بارداری که تنها به دلیل یک واکنش اولیه پدر و مادر برای همیشه آنها را کنار گذاشته‌اند. این نوع واکنش واقعا تند است که برازنده شما نیست. فقط بگویید: «دوست داشتم شما هم مثل من خوشحال شوید و از آنجا بروید».

آنها را مملو از مهربانی کنید

این روش معمولا خوب جواب می‌دهد. فقط باید به هر واکنش اطرافیان، پاسخ مثبت بدهید. اما اگر طرف مقابل از شیوه انکار استفاده کرده و اصلا بارداری شما را جدی نمی‌گیرد اجرای این روش واقعا مشکل می‌شود. برای حل این موضوع باید به صورت جداگانه و مفصل در مورد آن صحبت کنید.

آنها را نادیده بگیرید

اگر همه استراتژی‌های شما شکست خورد اگر پاسخ آنها به خبر بارداری شما غیر قابل قبول است می‌توانید آنها را کاملا نادیده بگیرید. این به معنای تنفر نیست و فقط برای پشتیبانی شما است. بعدا دوباره در شرایط مناسب می‌توانید دوباره با آنها رابطه برقرار کرده و صحبت کنید.

بیشتر بدانید:

آماده ساختن کودک نوپا برای ورود نوزاد در منزل

تازه پدر شده‌ها اینها را بخوانند!