سرفه نوزاد

سرفه، نوزاد را خیلی اذیت می‌کند اما تا زمانی که نوزاد غذا می‌خورد و تنفس او نرمال است معمولا جای نگرانی نیست. در هر صورت، آرام کردن کودکی که سرفه می‌کند خیلی دشوار است. تا زمانی که وضعیت کودک کمی بهتر شود ممکن است شما و همسرتان مجبور شوید چند شب بی‌خوابی یا کم خوابی را تحمل نمایید.

سرفه، نوزاد را خیلی اذیت می‌کند اما تا زمانی که نوزاد غذا می‌خورد و تنفس او نرمال است معمولا جای نگرانی نیست. در هر صورت، آرام کردن کودکی که سرفه می‌کند خیلی دشوار است. تا زمانی که وضعیت کودک کمی بهتر شود ممکن است شما و همسرتان مجبور شوید چند شب بی‌خوابی یا کم خوابی را تحمل نمایید.

علت سرفه نوزاد چیست؟

سرفه معمولا توسط ویروس و به خصوص ویروسهای عامل سرماخوردگی و آنفولانزا بوجود می‌آید. نوزاد معمولا در سال اول زندگی حدود 7 بار یا حتی بیشتر سرما می‌خورد چون سیستم ایمنی بدن او در حال یادگیری مبارزه با ویروس‌های شایع است. جدا از ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، سایر عوامل عمده سرفه در کودکان به شرح زیر است:

ویروس سنسیشیال تنفسی

ویروسی رایح است که باعث عفونت سینه می‌شود. در بیشتر موارد بدتر از سرماخوردکی نیست. اما ممکن است گاهی باعث شرایط حادتر مثل برونشیت سینه پهلو بشود.

خروسک

یک نوع عفونت ویروسی که باعث تورم تارهای صوتی و مجاری تنفسی می‌شود.

سیاه سرفه

یک نوع عفونت باکتریایی خرخره و مجاری تنفسی که خیلی مسری است. تزریق واکسن سرفه سیاه سرفه در بارداری و واکسیناسیون کودک، از این نوع سرفه جلوگیری می‌کند.

سرفه همچنین ممکن است علت‌های غیر عفونی مثل آسم داشه باشد.

اثر سرفه بر کودک چیست؟

دیدن سرفه کردن کودک خیلی ناراحت کننده است. صداهایی که کودک تولید می‌کند به خصوص دفعه اول والدین را نگران می‌کند. اما سرفه به تنهایی نمی‌تواند بر ریه‌ها اثر بگذارد.

وقتی که کودک به این حالت مبتلا می‌شود مشاهده می‌کنید که به خواب بیشتر و توجه زیادتر شما نیاز دارد. در آغوش گرفتن او خیلی مفید است. در بعضی از موارد، کودک آنچنان سرفه می‌کند که همین سرفه کردن باعث مریض شدن او می‌شود. معمولا جای نگرانی نیست اما بهتر است از پزشک کودک راهنمایی بخواهید. اگر کودک مبتلا به سرما خوردگی باشد سایر علائم به صورت زیر نمایان خواهد شد:

  • بی قراری عمومی؛
  • آبریزش بینی؛
  • عطسه؛
  • تب.

درمان سرفه نوزاد چیست؟

والدین دنبال آن هستند که بدانند برای سرفه نوزاد چی خوب است. اما معمولا سرفه خودبخود برطرف می‌شود و نیازمند درمان خاصی نیست. در حالتی که عامل سرفه ویروسی باشد آنتی بیوتیک موثر نیست. فقط باید کاری کنید که تا زمان بهبود، بچه آرامش داشته باشد.

وقتی که کودک به سرماخوردگی مبتلا شده برای راحتی بیشتر او باید:

  • مطمئن شوید به اندازه کافی استراحت کرده است؛
  • برای تامین آب و مایعات مود نیاز بدن به به اندازه کافی به او شیر بدهید؛ اگر شیر خشک می‌خورد کمی بیشتر به او آب بدهید. اگر سن کودک زیر 6 ماه است ابتدا آب را جوشانده و سپس اجازه دهید سرد شود و سپس به کودک بدهید.
  • اگر کودک تب کرده و به نظر می‌رسد درد دارد به میزان مناسبی که پزشک اجازه می‌دهد به او قطره یا شربت استامینوفن، ایبوپروفن یا هر مسکن دیگری که پزشک اجازه می‌دهد بدهید.
  • به بچه داروی ضد سرفه بدون نسخه مثل دکونژستان ندهید. به دلیل عوارض جانبی اینها برای کودکان زیر 7 سال مناسب نیستند. داروی ضد سرفه حتما باید توسط پزشک تجویز شود.
  • هرگز از بالش یا ‌متکا برای بالا نگهداشتن بدن کودک استفاده نکنید چون با وجود آنکه اینها علائم سرفه را کاهش می‌دهند اما خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را دارند. بهترین حالت تشک سفت و صاف است.
  • اگر بچه بیش از 1 سال سن دارد می‌توانید ترکیب گرم عسل و آبلیمو بدهید. اما هرگز به کودک زیر 1 سال عسل ندهید چون برای سلامتی او خطرناک است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سرفه باعث اشکال در تنفس و تنگی نفس نوزاد می‌شود بدون فوت وقت او را به نزدیگترین مرکز درمانی یا اورژانسی ببرید.

در موارد زیر نیز مراجعه به پزشک ضروری است:

نوزاد زیر 3 ماه سن دارد و دمای بدن او 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر است. یا اگر 3 تا 6 ماه سن دارد و دمای بدن او 39 درچه سانتیگراد یا بیشتر است.
قورت دادن برای او سخت است و آب دهان بیشتر یا مشکلات بیشتری برای غذا دادن او مشاهده می‌کنید؛
علائم دیگری مثل جوش، درد سینه، سردرد، گلوی متروم، گوش درد یا غدد ورم کرده دارد؛
سرفه‌های او بیش تر از 10 روز طول کشیده یا علائمی مثل مخاط سبز، قهوه‌ای، یا زرد دارد؛
سرفه کردن بعد از گذشت 3 هفته هنوز ادامه دارد به خصوص اگر شب‌ها تشدید می‌شود.

طبیعی است که نوزاد در زمان مبارزه با ویروس، خواب بیشتری داشته باشد اما اگر خیلی خواب آلود است بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. در حالت کلی، هر وقت که نگرانی دارید بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

گرفتگی و کیپ شدن بینی نوزاد تازه متولد شده باید برطرف شود؟

خواب کودک و مسائل مرتبط با آن