لمس دهانه رحم برای بارداری

یک راه آشنایی با سیکل قاعدگی و تخمک گذاری بررسی پوزیشن دهانه رحم (سرویکس) است. با این کار می‌توانید تغییرات را در طول ماه بررسی کرده و پیش‌بینی شخصی بارورترین زمان ماه را داشته باشید. همچنین می‌توانید پیش بینی کنید تخمک گذاری حدودا چه زمانی قرار است اتفاق بیفتد و همچنین آیا باردار شده‌اید یا نه.

یک راه آشنایی با سیکل قاعدگی و تخمک گذاری بررسی پوزیشن دهانه رحم (سرویکس) است. با این کار می‌توانید تغییرات را در طول ماه بررسی کرده و پیش‌بینی شخصی بارورترین زمان ماه را داشته باشید. همچنین می‌توانید پیش بینی کنید تخمک گذاری حدودا چه زمانی قرار است اتفاق بیفتد و همچنین آیا باردار شده‌اید یا نه.

به خاطر داشته باشید که اگر مدتی است که پوزیشن سرویکس را تحت نظر داشته و تخمک گذاری را پیگیری می‌کنید اما هنوز باردار نشده‌اید حتما باید به پزشک متخصص نازایی مراجعه نمایید. خانم زیر 35 سالی که 1 سال برای بارداری اقدام کرده و رابطه جنسی مناسب داشته و یا زن بالای 35 سالی که 6 ماه است برای بارداری اقدام کرده اما موفق به بارداری نشده باید به متخصص مراجعه نماید.

چگونه می‌توانید پوزیشن دهانه رحم را بررسی نمایید؟

حتما از قبل در مورد چک کردن سرویکس توسط خودتان، از پزشک مشورت بخواهید. اگر باردار هستید به هیچ وجه خودتان نباید سرویکس را بررسی نمایید چون ممکن است باعث القای زایمان شود! بررسی پوزیشن دهانه رحم نیازمند تمرین بوده و بهترین زمان برای این کار بعد از استحمام است:

  • همیشه قبل از لمس کردن دهانه رحم دستان خود را خوب بشویید؛
  • ناخن‌های خود را کوتاه کنید تا باعث آسیب نشود.
  • پوزیشن مناسب برای چک کردن سرویکس، نشستن روی توالت فرنگی یا ایستادن و قراردادن یک پا روی لبه وان حمام است؛
  • به آرامی 1 یا 2 انگشت را داخل واژن کنید. سرویکس که در جلو و بالا قرار گرفته را لمس نمایید؛
  • اگر در زمان خونریزی دوست ندارید سرویکس را بررسی نمایید این کار را به زمان بعد از پریود موکول نمایید؛
  • از آنجا که سیکل قاعدگی تمام خانم‌ها با هم متفاوت است، شامل طول فازهای مختلف سیکل قاعدگی، ممکن است برای شناخت تغییرات بدن خود چند سیکل قاعدگی نیاز باشد.

پوزیشن دهانه رحم و ارتباط آن با زمان تخمک گذاری و باروری

پوزیشن و بافت سرویکس در سیکل تغییر می‌کند. در خونریزی قاعدگی، دهانه رحم به طور طبیعی پایین و سفت و کمی باز است که اجازه دهد خون از بدن خارج شود. حس لمس آن مثل نوک بینی است.
بعد از پریود، دهانه رحم همچنان پایین و سفت بوده اما دهانه آن بسته است.
وقتی که به تخمک گذاری نزدیک می‌شوید سرویکس بالا رفته و در قسمت بالای واژن قرار می‌گیرد و نرم‌تر و مرطوب‌تر حس می‌شود.
در اوج تخمک گذاری حس لمس دهانه رحم شبیه لب‌ها است تا بینی و دهانه رحم باز است تا اجازه دهد اسپرم وارد شود. گاهی حس می‌کنید سرویکس ناپدید شده است یعنی آنقدر نرم شده که با دیواره واژن ترکیب شده و آنقدر بالا رفته که انگشتان به آن نمی‌رسد. این بارورترین و بهترین زمان برای رابطه جنسی به منظور باردار شدن است.
وقتی که تخمک گذاری اتفاق می‌افتد دهانه رحم پایین‌تر آمده و سفت‌تر می‌شود و اگر آنرا لمس کنید دوباره شبیه نوک بینی حس می‌شود. دهانه رحم کاملا بسته است این حالت درست بعد از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد و ممکن است چند ساعت تا چند روز ادامه داشته باشد.
وقتی که بارداری اتفاق می‌افتد دهانه رحم بالا رفته و نرم می‌شود اما دهانه رحم همچنان بسته است. این حالت برای زنان مختلف در زمان‌های مختلفی اتفاق می‌افتد که از 12 روز بعد از تخمک گذاری تا بعد از زمان تایید بارداری توسط بیبی چک یا پزشگ متغیر است.

تحت نظر داشتن پوزیشن سرویکس

بعضی از خانم‌ها لمس کردن سرویکس با انگشتان را دوست ندارند. راه‌های دیگری هم برای چک کردن دهانه رحم وجود دارد. اما این روش آسان است، در خانه قابل انجام است و با آن می‌توان باروری را کنترل کرد. شناخت ویژگی‌های بدنی خود به باردار شدن سریع‌تر کمک می‌کند. با تمرین متوجه تغییرات سرویکس در سیکل قاعدگی خواهید شد.

بیشتر بدانید:

معاینه لگن در بارداری خطر دارد؟