کودک در سال اول تولد با سرعت زیادی رشد می‌کند و گاهی وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید به نظرتان می‌رسد نسبت به روز قبل خیلی تغییر کرده است! طولی نمی‌کشد که بچه شروع می‌کند به غلت زدن، نشستن، چهار دست و پا راه رفتن، ایستادن و راه رفتن. بازی‌هایی که در زیر فهرست شده کمک می‌کند کودک توانایی‌های خود را کشف نموده و گسترش دهد.

کودک در سال اول تولد با سرعت زیادی رشد می‌کند و گاهی وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید به نظرتان می‌رسد نسبت به روز قبل خیلی تغییر کرده است! طولی نمی‌کشد که بچه شروع می‌کند به غلت زدن، سینه خیز رفتن، چهار دست و پا راه رفتن، ایستادن و راه رفتن. بازی‌هایی که در زیر فهرست شده کمک می‌کند کودک توانایی‌های خود را کشف نموده و گسترش دهد.

بازی‌های مناسب برای کودکان زیر ۳ ماه

تقلید

بچه‌ها عاشق آن هستند که به صورت شما زل بزنند. این کار مهارت‌های بصری آنها را افزایش می‌دهد. اگر چیزی را در نزدیکی صورت او در فاصله 20 تا 35 سانتی متری نگه دارید و وقتی که او به صورت شما خیره می‌شود به آرامی زبان خود را بیرون آورده و این کار را حدود ۲۰ ثانیه یکبار تکرار کنید، به زودی خواهید دید که او نیز شروع به تقلید کار شما کرده و زبان خود را از دهان بیرون می‌آورد. او می‌تواند سایر ژست‌های صورت شما مثلا لبخند زدن یا باز کردن دهان را تقلید کند.
آواز خواندن

زمانی که بچه کمی بزرگتر شده آهنگ‌های کودکانه بخوانید و دست‌های او را با متناسب با آهنگ حرکت دهید. این کار را آنقدر تکرار کنید که او حرکت‌های شما را پیش بینی کرده و شروع به لبخندزدن نماید. آهنگ‌های ساده دارای قافیه برای تقویت حافطه نوزاد بسیار مهم هستند.

غلت زدن و کشیدن بدن

به زودی زمانی که کودک روی شکم خوابیده است قادر به بالا نگداشتن سر و گردن خود خواهد بود. اگر او در این حالت احساس شادی کرد یک توپ رنگی را در مسیر دید و در حدود 60 سانتی متری او حرکت دهید. نوزاد به زودی بر حرکت توپ متمرکز می‌شود و تلاش می‌کند به سمت آن حرکت کند و آنرا بگیرد. این کار کمک می‌کند گردن، بازوها و پاهای او تقویت شود. همیشه در این حالت او را تشویق نمایید. اما بچه را در این حالت زیاد نگه ندارید و حتما کنار او بمانید.

بازی‌های مناسب برای کودکان 3 تا 6 ماه

بازی منو بگیر

یک اسباب بازی نرم را به یک نوار رنگی متصل کنید و آن را در مقابل چشمان نوزاد حرکت دهید. وقتی که نوزاد دست خود را به سمت آن دراز می‌کند تا آنرا بگیرد او را تشویق کنید و برای او دست بزنید. این کار به هماهنگی دست و چشم او کمک می‌کند. یک اسباب بازی جغجغه‌ای نوزاد را به حرکت وامی‌دارد. دقت کنید که وقتی که شما کنار نوزاد نیستید نوار رنگی در دسترس او نباشد.

بازی صحبت کردن

با فرزند خود صحبت کنید. نوزاد عاشق ارتباط و مکالمه با پدر و مادر است. وقتی که او بهتر می‌تواند صداها را ادا کند تشویقش کنید. به کلمات او پاسخ دهید.
روبروی بچه بنشینید و کلماتی که او ادا می‌کند را تکرار نمایید. همچنین او را تشویق کنید که کلمات شما را تقلید کند. می‌توانید بازی سرگرم کننده دیگری نیز انجام دهید. مثلا بجای کلمه «با» بگویید «باااااااااا» یا حتی یک کلمه را به آن اضافه کنید مثلا «او-باااااااااا».

حباب درست کردن

اکثر بچه‌ها با دیدن حباب‌ها به وجد می‌آیند. بچه را روی صندلی ماشین یا صندلی غذا بنشانید و جلوی او حباب درست کنید. نگاه کنید چگونه کودک حرکت حباب‌ها را تعقیب می‌کند. اگر او بتواند دست خود را به یکی از آنها برساند می‌بیند که می‌ترکد و این به درک رابطه علت و معلول کمک می‌کند. فراموش نکنید که حتما بعد از این بازی دست او را تمیز نمایید زیرا کودک ممکن است دست صابونی را به دهان یا چشم خود بمالد.

بازی‌های مناسب برای کودکان 6 تا 9 ماه

عروسک انگشتی

با استفاده از دستکش‌های کهنه، عروسک انگشتی ساده درست کنید. برای این کار انگشت‌های دستکش را جدا کرده و روی آن دهان و چشم و ابرو نقاشی کنید. سپس آنها را روی انگشت خود قرار داده و شروع به آواز خواندن، حرکت، غلغلک دادن ملایم کودک و بوسیدن او با آنها بنمایید. او از دیدن آدمک‌هایی که جان گرفته‌اند لذت می‌برد واین کار به تقویت قدرت تخیل او کمک زیادی می‌کند.

پر کردن و خالی کردن

کودک خیلی دوست دارد کشوها، کیف‌ها، کمدها و هر چیزی که به دستش می‌رسد را خالی کند! بد نیست این کار را تبدیل به یک بازی نمایید. یک ظرف پلاستیکی را با اشیاء و اسباب بازی‌های ایمن پر کنید. اجازه دهید بچه اشیاء را خارج کرده و ظرف پلاستیکی را وارونه نماید. س‍پس ظرف را با هم مجددا پر نمایید. برداشتن اشیاء مختلف به کودک کمک می‌کند تفاوت اندازه، شکل و وزن اشیاء را تشخیص دهد. همچنین باعث می‌شود مفاهیم مهمی چون بزرگ و کوچک و پر و خالی را درک نماید.

بازی ماجراجویانه

اگر بچه شما در حال یادگیری راه رفتن است با کوسن دور او مانع درست کنید. خود خارج از آنها بایستید و با نشان دادن مثلا یک اسباب بازی، او را تشویق نمایید از آنها بالا برود. مراقب باشید کودک آسیب نبیند. این کار باعث قوی‌تر شدن او و ایجاد تعادل و هماهنگ بدن او می‌شود.

بازی‌های مناسب برای کودکان 9 تا 12 ماه

شوت زدن توپ

یک توپ سبک و متوسط را جلوی کودک قرار داده و زیر بازوهای او را محکم بگیرید. او را بلند کرده و به سمت توپ حرکت دهید تا پاهای او به توپ ضربه بزنند. این حرکت به او کمک می‌کند عضلات شکم و پاهای او تقویت شوند.

برج‌سازی

چند عدد جعبه، کتاب سبک، کاسه پلاستیکی، ظرف ماست و غیره جمع آوری نموده و به کودک خود کمک کنید با آنها برج بسازد. وقتی که برج ساخته شد به او کمک کنید آن را خراب کند. بچه از دیدن ساختمان در حال ریزش خیلی لذت می‌برد. او با این بازی، در مورد اندازه و شکل اشیاء و نیز رابطه علت و معلولی آموزش می‌بیند.

بازی منو نگاه کن

بچه عاشق تقلید رفتار شما است. اگر ببیند دارید موهای خود را شانه می‌زنید یا دندان‌های خود را مسواک می‌کنید، رفتار شما را کپی می‌کند. این کار را برای او تبدیل به یک بازی کنید مثلا دست خود را روی سر خود بگذارید یا لپ خود را باد کنید. یک آهنگ من در آوردی بخوانید تا آنرا تقلید کند و کلمات جدیدی یاد بگیرد.

بیشتر بدانید:

بازی و فعالیت مناسب دوران کودکی

اسباب بازی مناسب کودک زیر یک سال

اسباب بازی مناسب کودک نوپا

آموزش رنگها به کودک با انجام چند بازی ساده