یکی از نگرانی‌های مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند آن است که عادت ماهیانه آنها چه زمانی به حالت قبل بر می‌گردد. شیر دادن به کودک از سینه و میزان شیردهی، مهمترین عامل در تعیین آن است که چه زمانی بدن چرخه قاعدگی و پریود را احیا نماید.

یکی از نگرانی‌های مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند آن است که عادت ماهیانه آنها چه زمانی به حالت قبل بر می‌گردد. شیر دادن به کودک از سینه و میزان شیردهی، مهمترین عامل در تعیین آن است که چه زمانی بدن چرخه قاعدگی و پریود را احیا نماید.

زمانبندی بدن هر فردی با دیگری متفاوت است و اینکه وضعیت شما نرمال است یا خیر به بدن و شرایط شما بستگی دارد. به همین دلیل زمانبندی که در ادامه ذکر شده است یک راهنمای تقریبی است. اگر نگرانی دارید پزشک می‌تواند شما را راهنمایی کرده و وضعیت سلامتی شما را بررسی نماید.

به خاطر داشته باشید که بدن شما اولین تخمک بعد از زایمان را قبل از قاعدگی آزاد می‌کند. بنابراین اگر از روش‌های جلوگیری استفاده نمی‌کنید به محض داشتن رابطه جنسی و حتی قبل از اولین پریود ممکن است دوباره باردار شوید. اگر به بچه شیر می‌دهید تصور نکنید که دیگر باردار نمی‌شوید!

چه زمانی مادران شیرده اولین پریود بعد از زایمان را تجربه می‌کنند؟

شاید یکی از مزایای شیردهی به کودک، تاخیر در اولین پریود باشد. تا زمانی که روز و شب به کودک شیر می‌دهید ممکن است برگشت پریود شما بعد از زایمان خیلی طولانی شده و حتی تا 1 سال طول بکشد که به داروخانه برای خرید نوار بهداشتی مراجعه کرده و مثل قبل دوباره گرفتار درد پریود شوید! سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هم نخواهید داشت!

اگر خوش شانس باشید و کودک شما از همان ابتدای تولد شب‌ها می‌خوابد، پریود شما زودتر و معمولا بین 3 تا 8 ماه آینده احیا می‌شود. اگر در ماه‌های اول تولد نوزاد به هر دلیلی شیردهی از سینه را متوقف کرده و به بچه شیر خشک می‌دهید پریود زودتر آغاز می‌شود. به عبارت دیگر هر چه شیردهی به بچه بیشتر باشد پریود دیرتر بر می‌گردد.

چه زمانی مادرانی که به کودک شیر خشک می‌دهند اولین پریود بعد از زایمان را تجربه می‌کنند؟

اگر از همان ابتدای به دنیا آمدن نوزاد به او شیر خشک داده‌اید قاعدگی در 2 تا 3 ماه بعد از زایمان آغاز خواهد شد.

بیشتر بدانید:

11 دلیل برای پریود نشدن یا عقب افتادن آن

خونریزی بعد از زایمان (نفاس) و خطر خونریزی طولانی