کوچک بودن شکم در بارداری

اگر تصور می‌کنید که اندازه و شکل شکم شما در مقایسه با سایر خانمهای باردار در کلاس‌های بارداری متفاوت است و یا اگر احساس می‌کنید رشد فرزند شما با جنین های هم سن او فرق داشته و اگر در این مورد نگرانی دارید ادامه مطلب را بخوانید.

اگر تصور می‌کنید که اندازه و شکل شکم شما در مقایسه با سایر خانم‌های باردار در کلاس‌های بارداری متفاوت است و یا اگر احساس می‌کنید رشد فرزند شما با جنین های هم سن او فرق داشته و اگر در این مورد نگرانی دارید ادامه مطلب را بخوانید.

عوامل موثر بر اندازه شکم در بارداری

مسلما شکم‌های زیبای خانم‌ها در ماه‌های آخر بارداری و در آستانه زایمان که در فیلم‌ها نمایش داده می‌شود وجود خارجی ندارد اما اگر اندازه و شکل شکم خود را با زنان دیگر در کلاس‌های بارداری و آمادگی برای زایمان مقایسه کرده‌اید باید بدانید که اندازه بچه را نمی‌توان از روی لباس یا از روی شکم حدس زد.

اینکه شکم یک خانم خیلی برآمده و یا کوچک باشد بیش از آنکه به اندازه بچه ربط داشته باشد به شکل بدن، استخوان‌بندی و تون عضلانی او بستگی دارد. مثلا ظاهر یک خانم با عضلات سفت و ورزیده نسبت به خانمی که عضلات شلی دارد (به خصوص اگر یک یا چند شکم زایمان کرده باشد) کمتر به چشم می‌آید.

همچنین نحوه قرار گیری بچه در شکم نیز در دیده شدن برآمدگی شکم تاثیر دارد. افزایش وزن در بارداری هم ملاک نیست. وزن گیری زیاد در بارداری به معنای آن نیست که بچه هم درشت است.

چگونه می‌توان اندازه جنین را در بارداری مشخص کرد؟

تنها شاخص در بارداری برای تعیین اندازه جنین که ارزش توجه را دارد تخمین پزشک از اندازه جنین است. پزشک با استفاده از ارتفاع رحم که با توجه به بالاترین نقطه رحم و برآمدگی روی شکم می‌تواند اندازه و پوزیشن جنین را تعیین نماید. روش مهم دیگر برای تخمین اندازه و وزن جنین، سونوگرافی است. نتایج تست‌های روتین سونوگرافی خیلی اهمیت دارد.

بنابراین آنچه مهم است موجودی است که در شکم شما در حال رشد است نه ظاهر شکم شما! ممکن است داخل شکم کوچک شما یک جنین درشت در حال زندگی باشد!

بیشتر بدانید:

افزایش وزن در بارداری

چاقی جنین در شکم مادر و اقدامات لازم

ماکروزومی یا جنین درشت

کم‌شدن اشتها در دوران بارداری