جراحی زیبایی واژن

عمل واژینوپلاستی (جراحی واژن) همانطور که از اسم آن پیداست نوعی عمل جراحی پلاستیک است که برای ترمیم واژن انجام می‌شود. در ابتدا واژینوپلاستی برای ترمیم نقص‌های مادرزادی مثل کوتاه بودن واژن، فقدان واژن و غیره انجام می‌شد. اما با توجه به آنکه بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان از شلی واژن شکایت داشتند کاربردهای دیگری هم به مرور به آن اضافه شد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

عمل واژینوپلاستی (جراحی واژن) همانطور که از اسم آن پیداست نوعی عمل جراحی پلاستیک است که برای ترمیم واژن انجام می‌شود. در ابتدا واژینوپلاستی برای ترمیم نقص‌های مادرزادی مثل کوتاه بودن واژن، فقدان واژن و غیره انجام می‌شد تا فرد بتواند به راحتی ادرار نماید، عادت ماهیانه داشته باشد، و رابطه جنسی برقرار کند. اما با توجه به آنکه بعضی از خانم‌ها بعد از زایمان از شلی واژن شکایت داشتند کاربردهای دیگری هم به مرور به آن اضافه شد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

دلایل انجام عمل جراحی واژن

در حال حاضر عمل جراحی واژن به دلایل مختلفی انجام می‌شود که همه آنها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

عمل جراحی زیبایی واژن

این عمل به دلایل پزشکی (مثلا زایمان) یا صرفا برای زیباسازی واژن به منظور جذب بهتر همسر و رابطه جنسی موفق‌تر یا برای داشتن حسی بهتر نسبت به بدن خود؛

عمل جراحی تنگ کردن واژن (پرینوپلاستی)

نوعی عمل جراحی خاص است که برای کوچک کردن دهانه واژن انجام می‌شود. بعد از زایمان یا در اثر عوامل دیگر مثل بالا رفتن سن ممکن است بافت واژن شل شده یا عضلات از هم جدا شود به طوری که در موراد حاد آن حتی تامپون هم از واژن می‌افتد. با اجام عمل تنگ کردن واژن،  رابطه جنسی برای زن و شریک جنسی او لذت‌بخش‌تر می‌شود.

هر دو دسته عمل جراحی بالا، از جنس «ترمیم واژن» و «جوانسازی واژن» هستند.

سایر عمل‌های جراحی واژن

در حال حاضر عمل‌های جراحی دیگری نیز روی واژن انجام می‌شود که به آنها اشاره می‌کنیم:

لابیاپلاستی

یک نوع عمل خاص به نام لابیاپلاستی وجود دارد که بر روی لب‌های واژن (Labia) انجام می‌شود. این عمل می‌تواند همراه با واژینوپلاستی باشد. لابیاپلاستی هم بر روی لبهای خارجی واژن که بزرگتر هستند و هم روی لب‌های داخلی واژن که کوچک هستند قابل انجام است. این عمل برای ترمیم اندازه یا شکل لبهای واژن یا اصلاح نامتقارن بودن آن انجام می‌شود.

ترمیم پرده بکارت

همانطور که میدانید پرده بکارت (Hymen) در ورودی واژن قرار دارد و بعد از اولین دخول جنسی پاره می‌شود. هدف از انجام عمل جراحی پرده بکارت که هایمنوپلاستی نامیده می‌شود آن است که پرده بکارت به شکلی شبیه شکل اصلی آن بازسازی شود.

نمایان‌سازی کلیتوریس

بعضی از جراحان با انجام عمل جراحی آشکارسازی کلیتوریس، بافتی که به طور طبیعی روی کلیتوریس را پوشانده بر می‌دارند.

تقویت نقطه جی (G-spot)

بعضی از متخصصان اعتقاد دارند دیواره جلویی واژن نقطه بسیار حساس جی را نگه می‌دارد. عمل تقویت نقطه جی به صورت تزریق کلاژن به دیواره جلویی واژن برای افزایش میل جنسی انجام می‌شود.

روش جراحی واژینوپلاستی

عمل تنگ کردن واژن عملی پیچیده است که بین 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. برای انجام عمل جراحی از روش بیهوشی عمومی یا آرام بخشی استفاده می‌شود. پزشک بعد از برداشتن بافت اضافه، عضلات را به سمت هم میکشد تا فضای موجود پر شود. دهانه واژن هم بین 3 تا 5 سانتی متر تنگ می‌شود.

خطرات و عوارض واژینوپلاستی

تمامی عمل‌های جراحی به خصوص آنهایی که به داروی آرام بخش نیاز دارند دارای ریسک مربوط به خود هستند. اما ریسک عمل‌های سرپایی مثل جراحی واژن کمتر است. مهمتری ریسک‌های واژینوپلاستی (که البته نادر هم هستند)، شامل موارد زیر است:

  • خونریزی غیر عادی؛
  • عفونت؛
  • جراحت آشکار،
  • بافت مردگی؛
  • آلرژی به داروی بی حسی؛
  • درد طولانی؛
  • ورم.

بهبود بعد از عمل جراحی واژن

فرایند بهبود بعد از واژینوپلاستی مثل بهبود بعد از اپیزیاتومی است که گاهی در حین زایمان واژینال انجام می‌شود. حدود 3 ماه بعد از عمل زمان لازم است تا بدن به طور کامل احیا شود اما اگر همراه واژینوپلاستی عمل لابیاپلاستی هم انجام شده باشد فرایند بهبود طولانی‌تر خواهد شد.

پزشک حتما شما را راهنمایی خواهد کرد. او به شما می‌گوید چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید. مثلا می‌توانید برای کاهش ورم از کیسه یخ استفاده کنید اما تا مدتی رابطه جنسی و استفاده از تامپون ممنوع است.

بیشتر بدانید:

تاتو و خالکوبی در دوران بارداری

برنزه کردن پوست در دوران بارداری

بوتاکس و سایر درمان‌های پوستی در بارداری

رایحه درمانی در دوران بارداری