ایمن سازی خانه برای کودک

تبریک! حالا کوچولوی شما وارد مرحله جدیدی از زندگی شده است! او می‌تواند روی چهار دست و پای خود حرکت کرده، کنجکاوی نموده و برخی فعالیت‌های مهارت‌افزا را تمرین نماید. مثلا بجای آنکه برای توپ گریه کند، خودش به سمت آن برود. اما همراه با این توانایی جدید، خطر نیز در کمین کودک قرار دارد زیرا او به سمت چیزهای خطرناک حرکت می‌کند.

تبریک! حالا کوچولوی شما وارد مرحله جدیدی از زندگی شده است! او می‌تواند روی چهار دست و پای خود حرکت کرده، جهان اطراف خود را کشف نموده، کنجکاوی کرده و برخی فعالیت‌های مهارت‌افزا را تمرین نماید. مثلا بجای آنکه برای توپ گریه کند، خودش به سمت آن برود. اما همراه با این توانایی جدید، خطر نیز در کمین کودک قرار دارد زیرا او به سمت چیزهای خطرناک مثل پریز برق، پله ها و غیره حرکت می‌کند. حالا وقت فکر کردن در مورد ایمنی کودک است. به همین منظور، نکات زیر را مطالعه نمایید.

خانه را ایمن کنید

اگر هنوز برای ایمن سازی خانه اقدام نکرده‌اید اقدامات زیر را در اسرع وقت انجام دهید:

برای پریزهای برق درپوش بگذارید، کابینت‌هایی که در آنها مواد و اشیاء خطرناک و سمی، دارو، اجسام تیز و شکستنی  وجود دارد قفل نمایید. ضمنا اجسام ریزی مثل پیچ، سورن و میخ که در دسترس او قرار دارد را دور نمایید چون کودک در این سن هر چیز را که پیدا کند به دهان می‌برد.
مکان‌های خطرناک خانه را به نحوی جدا کنید؛ مثلا برای ورود به حمام درب ایمنی نصب کنید یا همیشه درب آن را بسته نگهدارید.
اگر در خانه شما پله وجود دارد درب ورودی به آنرا باید حتما ببندید.

همراه کودک در خانه سینه خیز بروید

یک راه خیلی جالب برای آنکه ببینید کودک‌تان دنیا را چگونه می‌بیند آن است که شما هم همراه او سینه خیز یا چهار دست و پا بروید. در این حالت، اشیاء خطرناک زیر مبل‌ها، لبه تیز میزها و خیلی چیزهای دیگر مشاهده خواهید کرد. همچنین، شانس آنرا خواهید داشت که به فرزند خود چیزهای زیادی را آموزش بدهید. چه چیزهایی برای او خطرناک هستند.

فضای بازی او را آماده کنید

اگر کف خانه چوبی است مطمئن شوید که تراشه چوب، میخ، و سایر اشیاء در مسیر بازی او نباشد تا او بتواند بدون آسیب در خانه حرکت کند. اگر در پایین دیوارها قرنیز چوبی وجود دارد، حتما میخ‌ها یا منگنه‌های آن را چک کنید که از چوب بیرون نزده باشد.

اگر جایی در خانه فرش پهن نشده، برای پوشاندن آن از موکت،‌ قالیچه یا کف‌پوش استفاده کنید. می‌توانید کف‌پوش رنگی که در فروشگاه های کودک کودک وجود دارد، تهیه کنید تا از آسیب به کودک و به خصوص پوست لطیف زانوهای او جلوگیری شود.

لباس راحت به تن بچه بپوشید

مادرانی که دارای دختر هستند علاقه دارند لباس‌های شیک مهمانی و دامن کوتاه تن بچه بپوشند اما این نوع لباس برای بچه‌ای که سینه خیز می‌رود مناسب نیست. بهتر است لباس‌هایی تن بچه بپوشید که علاوه بر راحتی، زانوی او را بپوشاند. اگر به دلیل گرمای هوا اصرار دارید بچه دامن کوتاه یا شورت بپوشد می‌توانید از پدهای مخصوص برای پوشاندن زانوی او استفاده کنید. اگر صاحب فرزند پسر هستید لباس گشاد به تن او نکنید چون جلوی تحرک او را می‌گیرد.

چشم از کودک بر ندارید

حتی اگر تمامی نکات ایمنی را هم رعایت کرده باشید برای حفظ سلامت کودک باید کاملا مراقب او باشید. تنها، وقتی که او در گهواره، تخت ایمن یا در پارک کودک قرار دارد، می‌توانید کارهای دیگر منزل را هم انجام دهید. فراموش نکنید که وقتی کودک جلوی چشم شما قرار ندارد بیشتر مشتاق کشف اطراف خود می‌شود. همیشه باید مراقب او باشید.

بیشتر بدانید:

سینه خیز رفتن کودک

ایمن سازی خانه برای کودک