کلاس رفتن کودک نوپا

شکی نیست که کودکان نوپا از نظر ذهنی و فیزیکی خیلی فعال هستند و شما به هیچ صورتی نمی‌توانید آنها را متوقف نمایید. کودکان در این سن نیازی به انجام آموزش‌های رسمی ندارند اما برخی از آنها به فعالیت‌های سازمان‌یافته‌تر و کلاس‌های آموزشی علاقه نشان می‌دهند. اگر به دنبال داشتن تنظیم یک برنامه برای فعالیت کودک نوپا هستید مطالب زیر را بخوانید.

شکی نیست که کودکان نوپا از نظر ذهنی و فیزیکی خیلی فعال هستند و شما به هیچ صورتی نمی‌توانید آنها را متوقف نمایید. کودکان در این سن نیازی به انجام آموزش‌های رسمی ندارند اما برخی از آنها به فعالیت‌های سازمان‌یافته‌تر و کلاس‌های آموزشی علاقه نشان می دهند دو مزیت عمده برای فرستادن نوپا به کلاس وجود دارد: او می‌تواند اسباب بازی‌ها، بازی‌ها،‌ وسایل و موادی که در خانه وجود ندارد را تجربه و کشف نماید. شما نیز می‌توانید زمانی را با والدین سایر کودکان برای تبادل نظر و دریافت ایده‌های نو صرف نمایید. اگر به دنبال داشتن تنظیم یک برنامه برای فعالیت کودک نوپا هستید مطالب زیر را بخوانید:

اولین و مهم ترین چیز سرگرمی و شادی کودک است

فعالیت‌های اولیه و مقدمه کار باید خیلی ساده باشد؛ شما نباید از کودک در این سن کم انتظارات رسیدن به سطوح بالا را داشته باشید. یک معلم نقاشی، در مرحله اول باید خلاقیت کودک را هر چند به صورت نامنظم بر انگیزد نه اینکه از همان ابتدا تنها راه درست نگهداشتن قلمو را آموزش دهد. معلم موسیقی باید در ابتدا به دنبال آموزش ملودی و ریتم باشد نه نت و میزان‌های موسیقی.

اگر کودک شما تمایلی به انجام این کارها نشان نمی‌دهد به هیچ وجه شما یا معلم نباید، او را تحت فشار قرار دهید رفتار معلم باید کاملا مهربانانه، صمیمی و متناسب با سن بچه باشد. فراموش نکنید که در کلاس نباید روی یک موضوع خاص تاکید شده و برای آن زیاد وقت گذاشته شود بلکه باید طیفی از مهارت‌های بدنی یا شناختی در کودک ایجاد گردد.

ایجاد علاقه در کودک برای فعالیت‌های اجتماعی

یکی از مزایای اصلی کلاس‌های آموزشی،‌ صرف کردن وقت کودک با همسن و سال‌های خود او است. با توجه به اینکه شاید این اولین حضور او در جمع همسن‌هایش باشد، باید مطمئن شوید که فضای کلاس متناسب با سن او و رفتار همکلاسی‌هایش رفتاری شایسته و درخور است. این کلاس‌ها برای خود شما هم ارزش زیادی دارد. بسیاری از دوستی‌های پایدار والدین، از همین کلاس‌ها و محیط‌ها آغاز می‌شود.

مسائل ایمنی کلاس

فعالیت‌های کلاسی باید بجای آنکه برای پیش دبستانی‌ها یا کودکان بزرگتر طراحی شده باشد، متناسب با سن کودک نوپا و ایمن باشد. مطمئن شوید که تجهیزات، فضای کلاسی و منابع آموزشی با سطح رشد یافتگی کودک هماهنگ است.

آیا شنا کردن فعالیت مناسبی برای نوپا محسوب می‌شود؟

اغلب متخصصان بر این باور هستند که آموزش‌های رسمی شنا برای کودکان زیر 4 سال مناسب نیست زیرا بدن آنها هنوز برای این کار آمادگی لازم را ندارد. اما جاهایی که به بچه اجازه می‌دهند در آب بازی کرده و مهارت‌های آمادگی برای شنا را آموزش می‌دهند برای رشد او مفید هستند. به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم محیط آموزشی ایمن‌سازی شده باشد باز هم خطر غرق شدن وجود دارد. شما باید همواره در استخر، کنار دریا و حتی در وان حمام مراقب کودک باشید.

آیا آموزش دادن به کودکان نوپا واقعا ضروری است؟

به طور کلی، پاسخ منفی است. کودک بسیاری از فعالیت‌ها و بازی‌های مورد نیاز خود را در خانه با شما انجام می‌دهد. اگر کودک به ژیمناستیک، کلاس موسیقی، نقاشی، زبان انگلیسی یا شنا علاقه ندارد او را مجبور نکنید. حتی اگر او خیلی اجتماعی است اما باز هم نیازی نیست فعالیت‌های او را خیلی سازماندهی و برنامه‌ریزی کنید. او در آینده فرصت زیادی برای انجام این کارها دارد.

بیشتر بدانید:

آموزش رنگ‌ها به کودک با انجام چند بازی ساده

آموزش اعداد به کودکان