انتخاب کالسکه کودک

کالسکه یکی از مهمترین وسایل در میان سیسمونی کودک است. بعضی از والدین از کالسکه برای راهپیمایی‌های طولانی استفاده می‌کنند. شاید در ماه‌های اول خرید کالسکه خیلی ضروری به نظر نرسد اما با افزایش وزن کودک، تمایل والدین به خرید آن افزایش پیدا می‌کند. به دلیل آنکه تنوع زیاد این کالا در بازار، انتخاب آن مشکل است.

کالسکه یکی از مهمترین وسایل در میان سیسمونی کودک است. از این وسیله از زمان تولد نوزاد تا حدود 5 سالگی می‌توان استفاده کرد. برخی از والدین از کالسکه برای راهپیمایی‌های طولانی استفاده می‌کنند. شاید در ماه‌های اول خرید کالسکه خیلی ضروری به نظر نرسد اما با رشد کودک و افزایش وزن او تمایل والدین به خرید آن افزایش پیدا می‌کند. به دلیل آنکه تنوع این کالا در بازار خیلی زیاد است انتخاب آن مشکل است.

برای خرید کالسکه مناسب، محل زندگی،‌ جایی که از کالسکه استفاده می‌کنید و میزان بودجه شما اهمیت زیادی دارد. اگر در شهر زندگی می‌کنید به کالسکه‌ای نیاز دارید که محکم، با قابلیت مانور مناسب در پیاده‌ر‌وها، ورود و خروج آسان به فروشگاه‌ها و قرار دادن آسان در وسایل نقلیه باشد. اگر در حومه شهر یا در روستا زندگی می‌کنید و خیلی در جاده‌ها تردد دارید قابلیت حمل کالسکه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صورت، باید کالایی انتخاب کنید که به آسانی جمع شده و به راحتی در خودرو قرار گیرد.

اگر برای سفرهای کوتاه از کالسکه استفاده می‌کنید بهتر است از کالسکه-صندلی ماشین ترکیبی برای نوزاد و کالسکه سبک برای نوپا و خردسال استفاده کنید. مادران و پدران ورزشکار که در زمان دویدن یا راهپیمایی از کالسکه استفاده می‌کنند بهتر است کالسکه جاگر (سه چرخه) خریداری نمایند. ممکن است با توجه به فعالیت‌های خود مجبور شوید چند کالسکه مختلف خریداری نمایید.

انواع کالسکه

کالسکه‌ استاندارد

طرح‌های مختلفی برای این نوع کالسکه وجود دارد اما وجه مشترک همه آنها پشتی بسیار راحت با شیب قابل تنظیم است. در برخی از این کالسکه‌ها صورت بچه رو به والدین و در برخی دیگر پشت به آنها است. در بعضی مدل‌ها، تنظیم هر دو حالت امکان‌پذیر است. محدوده قیمت این نوع کالسکه‌ها بسیار گسترده است و از انواع ارزان تا گران‌ترین نوع کالا را در بر می‌گیرد.

کالسکه-صندلی ماشین ترکیبی

این نوع محصولات، چارچوب‌های سبک فلزی دارند که برای حمل صندلی ماشین استفاده می‌شود. در این کالسکه‌ها، صندلی ماشین از داخل خودرو خارج و به سادگی در چارچوب کالسکه قرار می‌گیرد. چارچوب این کالسکه‌ها معمولا به آسانی جمع شده و در صندوق عقب ماشین قرار می‌گیرد به طوری که فضای زیادی اشغال نکند. عیب آنها این است که وقتی بچه بزرگ می‌شود دیگر قابل استفاده نیستند.

کالسکه سبک

این نوع کالسکه‌ها که کالسکه چتری یا عصایی نیز نامیده می‌شوند وزن کمی داشته و به آسانی جمع می‌شوند. اما پشتی آنها زیاد محکم و راحت نیست و اغلب قابلیت تنظیم ندارد. مزیت اصلی آنها قیمت مناسب و سادگی حمل است. این نوع کالسکه برای کودکان نوپا و خردسال مناسب‌تر است. حتما در هنگام خرید به توضیحات سازنده در مورد رده سنی توجه فرمایید. بعضی از والدین از این نوع محصول به عنوان کالسکه دوم و به خصوص برای مسافرت استفاده می‌کنند. اینها برای نوزادان مناسب نیستند چون پشتی آنها زیاد راحت نیست و قابلیت تنظیم شیب ندارد.

کالسکه سه چرخه (جاگر)

چارچوب سبک و سه چرخ که خیلی نرم حرکت می‌کنند ویژگی اصلی آن است. این نوع محصولات برای راهپیمایی‌های طولانی، دویدن و حتی حرکت در جنگل مناسب هستند. گاهی لازم است برای ایمنی بیشتر بچه قطعات اضافی خریداری شود.

کالسکه دو قلو یا سه قلو

این نوع کالسکه‌ها برای حمل دو یا سه کودک مورد استفاده قرار گرفته و در انواع کنارهمی یا پشت‌همی طراحی می‌شوند.

ملاحظاتی که در زمان خرید کالسکه باید مد نظر قرار گیرد

راحتی استفاده

مهمترین عامل در انتخاب کالسکه راحتی کلی آن است. حتما در فروشگاه کالسکه را باز و بسته کنید و در حالی که بچه داخل آن است کمی آنرا هل دهید. همچنین آنرا کمی بلند کنید تا مطمئن شوید خیلی سنگین نباشد. اگر فروشنده اجازه می‌دهد آنرا داخل صندوق عقب ماشین بگذارید و فضایی که اشغال میکند را بررسی نمایید.

چارچوب

چارچوب کالسکه باید محکم باشد. تا در زمان حمل بچه دچار شکستگی نشود. بررسی نمایید قطعات کالسکه لبه تیز نداشته باشد. همچنین در بین قطعات کالسکه فضایی وجود نداشته باشد که انگشت بچه در آن گیر کند.

کمربندها و قلاب‌ها

کالسکه حتما باید دارای کمربند ایمنی باشد. بهترین کمربند، نوعی است که از 5 نقطه محکم می‌شود. یعنی 2 نوار از شانه، 2 نوار از کمر و 1 نوار از بین پاهای کودک به قلاب متصل می‌شود. قلاب باید به آسانی باز شود اما در عین حال محکم باشد.

پشتی قابل تنظیم

برای نوزادان باید از کالسکه‌ای استفاده شود که پشتی آن قابلیت تغییر به حالت کاملا خوابیده را داشته باشد زیرا نوزاد تا قبل از 6 ماهگی نمی‌تواند سر خود را بالا نگهدارد. حتی برای کودکان بزرگتر نیز پشتی قبل تنظیم مهم است چون در زمان خوابیدن کودک باید استفاده شود. مطمئن شوید که شیب پشتی کالسکه به راحتی و به خصوص با استفاده از یک دست قابل تنظیم است.

جمع‌شدن آسان

باید بتوان به آسانی و با استفاده از یک دست کالسکه را جمع کرد.

اندازه و شکل

هل‌ دادن و برداشتن کالسکه‌های سنگین به خصوص زمانی که خسته هستید مشکل است. توصیه می‌شود حتما در زمان خرید به وزن کالسکه و اندازه آن توجه فرمایید. اگر می‌خواهید کالسکه را در صندوق عقب ماشین بگذارید در انتخاب کالسکه با اندازه مناسب خیلی دقت کنید.

قابلیت مانور

شما باید به راحتی کالسکه را با استفاده از یک دست در مسیر مستقیم و در پیچ حرکت دهید.

ترمز مناسب

ترمزها باید حتی زمانی که از کفش‌های جلوباز استفاده می‌شود به راحتی قابل تنظیم باشند. در بعضی از کالسکه‌ها، چرخ‌های آن همزمان با یک پدال قفل می‌شود. برخی از محصولات علاوه بر ترمز پایی دارای ترمز دستی نیز هستند.

قابلیت تنظیم ارتفاع دسته‌ها

ارتفاع دسته‌ها باید تقریبا به اندازه کمر فردی که کالسکه را هل می‌دهد. اغلب کالسکه‌ها بر اساس میانگین قد خانم‌ها طراحی می‌شوند. اگر قد شما کمتر یا بیشتر از میانگین است باید از محصولات با دسته قابل تنظیم خریداری نمایید.

سایبان

سایبان قابل تنظیم از کودک در مقابل نور خورشید، باد و باران محافظت می‌کند. بهتر است سایبان ضد آب باشد تا در صورت بارش باران آب وارد کالسکه نشود. سایبان‌های ضد UV برای مسیرهای آفتابی مناسبند.

سبد زیر کالسکه

سبد کالسکه برای حمل لوازم ضروری بسیار مناسب است. اگر قصد دارید در زمان خرید از کالسکه استفاده کنید سبد آن باید جادار باشد.

پارچه قابل شستشو

وسایل کودک خیلی زود کثیف می‌شوند. پارچه کالسکه باید قابل شستشو بوده و به راحتی از چارچوب کالسکه جدا شود.

خدمات پس از فروش

احتمال خرابی قطعات به خصوص شکستن چرخ‌ها وجود دارد. بهتر است کالایی را انتخاب کنید که خدمات پس از فروش مناسبی دارد.

بیشتر بدانید:

صندلی ماشین کودک خود را چگونه انتخاب نماییم؟

تخت نوزاد خود را چگونه انتخاب نماییم؟

لیست سیسمونی نوزاد